• chili
  • Chili

De W-trek in Torres del Paine

Route: Puerto Natales

Ik loop als een oud oma'tje. De spieren in mijn benen protesteren bij iedere stap die ik zet. Het ziet er vreemd uit en ik zie andere hikers dan ook een beetje stiekem gniffelen als ik voorbij schuifel en vermoeid neerplof bij m'n bord pasta. Elmar gniffelt niet stiekem, nee Elmar lacht me schuddebuikend uit!

Maar hij mag het, want Elmar loopt als een oud opa'tje! We kunnen er samen hartelijk om lachen, maar onze wandelspieren zijn blijkbaar 'opgegeten' door onze fietsspieren. Ach, al strompelend komen we er ook wel.

Torres del Paine en de W-trek
Een beetje overmoedig bedachten we dat we misschien wel het hele Paine circuit moesten gaan lopen, maar gelukkig werden we op het laatste moment toch verstandig en hebben we het bij de 5-daagse W-trek gehouden. In Puerto Natales huren we rugzakken en slaan we eten in voor vijf dagen. We weten alle spullen in de zakken te proppen en vallen zowat achterover van het gewicht wat ineens niet aan een fiets hangt. Geen nood, het wordt vanzelf lichter!
De eerste dag staan we vroeg op om de bus naar het Nationale Park te nemen, vervolgens nog een bootrit van ruim een half uur over turquois gekleurd Lago Pehoe en dan hangen we eindelijk onze rugzakken om en wandelen we naar Lago Grey. 3,5 uur volgens de kaart... 5,5 later zetten we onze tent op bij Campamento Lago Grey. De gletsjer is nog een kwartiertje lopen en gewapend met alleen een fototoestel zetten we de laatste stappen naar deze enorme gletsjer.

De volgende morgen staan we bijtijds op, want een lange dag van maar liefst 19 kilometer staat op de planning. De zon schijnt en we hebben prachtig zicht op de Cuernos del Paine (2600 meter), we drinken glashelder water uit de stroompjes afkomstig van de gletsjers en lopen op en neer over rotsen, boomstronken en losliggend grind. De schouders en de heupen voelen stijf aan en onze voeten branden in de schoenen als we na 9 uur wandelen Campamento Italiano bereiken.

Dag drie zou het makkelijkst moeten zijn, dachten we.. maar dat dachten we verkeerd! 21 kilometer overwinnen we en we klimmen naar 750 meter naar Mirador Brittanico in Valle del Frances. Zonder rugzakken en als we terug komen, willen we eigenlijk maar één ding: slapen! Het liefst kruipen we terug in onze slaapzakken en worden we pas over 24 uur wakker. Helaas, we moeten echt nog een stuk anders is de volgende dag onmenselijk lang. Al treuzelend pakken we onze spullen in, hangen de iets lichtere rugzakken om en wandelen nog 3,5 uur naar Campamento Los Cuernos. Trek in eten heb ik niet meer, te moe. Ik lepel met lange tanden wat spaghetti naar binnen, drink gulzig een blikje cola leeg en lig vervolgens de hele nacht naar het tentdoek te staren. Te moe om te slapen, kan dat?

Als we opstaan, voelen we ons eigenlijk best goed! Spierpijn is minder en de energie is terug. Campamento Torres, here we come! Als dartelende hertjes overbruggen we de 21 kilometer en zijn zo vroeg dat we een kampeerplek voor het uitkiezen hebben. Het moet niet gekker worden! Vroeg duiken we ons mandje in, want morgen is d-day voor ons.

De wekker gaat om 3.30 uur in de ochtend. Met slapende ogen, maar ook wel gespannen luisteren we naar het tikken van de regendruppels op de tent. Ohnee! 4 dagen lang mooi weer gehad en juist vandaag regent het! We twijfelen. Gaan we wel of gaan we niet naar boven wandelen? Zou er nog een mooie zonsopgang zijn? Of zijn de torens door de regen niet eens zichtbaar... Meerdere wekkers gaan af, tentritsen gaan open en gaan snel weer dicht. Iedereen draait zich om en slaapt lekker verder. Wij blijven aandachtig luisteren.. er is een moment, dat we denken dat het niet meer regent. Snel! Voordat we op andere gedachten komen, springen we uit de tent, hoofdlampen op en gaan. Het is aardedonker. Vaag schijnt er een maan door de regenwolken en niet ver achter ons volgen nog vijf andere hikers ons voorbeeld. Miezerregen in onze gezichten en hoe hoger we klimmen, hoe meer het verandert in ijsregen. Het is stil, alleen het getik van onze stokken op de rotsen en de stroompjes die we doorwaden. Onze hoofdlampen wijzen de weg, klimmend over rotsen, steile klimmetjes en adrenaline door onze lichamen. Ook al zouden we de torens helemaal niet zien, deze nachtelijke wandeling is al een avontuur op zich!

Het is koud op bijna 900 meter. Koud en mistig. Een zeegroen meer ligt aan de voet van de torens die in de mist verdwijnen. Aan de horizon achter ons laat de zon zich nauwelijks zien. De wind blaast en we hopen dat deze sterk genoeg is om alles schoon te blazen. Onder een rots vinden we een beschutte plek, de vijf andere hikers komen bij ons zitten en in stilte wachten we af. In een split-second is daar de zon! Niet sterk genoeg voor de torens, maar de onderste rotsen zijn prachtig goud gekleurd. De torens prijken even door de mist heen, een granieten muur loodrecht omhoog. We voelen ons klein, gelukkig en ijskoud! We zouden wel willen blijven, maar onze vingers liggen nu al los in onze handschoenen... snel naar beneden en al wandelend warmen we op. Mooi. Goed dat we toch zijn gegaan!

Related Articles

Comments (3)

MIchal

27 February 2014 at 00:27 | #

I think I have not seen better photos on any other blog.... and looked at many ;)

Shane

27 February 2014 at 11:00 | #

Stunning :)

Wim Verhoef

27 February 2014 at 11:56 | #

Wat een verhaal oma en opa van Drunen. Maar wel een pittig ouderpaar die Ellen en Elmar. Wandelen, hiking en fietsen toe maar. Boeiend verhaal met prachtige foto's weergegeven. Ik voel bij het lezen de kou en de spieren. Maar ja, ik ben een echte opa. Veel succes luitje's Groetje's Wim Verhoef