Hier vind je de antwoorden op de meeste vragen. Heb je nog steeds vragen? Neem contact met ons op.
Geen idee en lekker belangrijk! 😉
Een lekke band hoort erbij en komt nooit op het juiste moment. Leer een band plakken of neem een fietstechnicus mee (doe ik ook!). 😉
Heb je even? Ik zal het kort houden: vrijheid.
Je bent onderdeel van het landschap en het land waarin je reist.
Je kunt gaan en staan waar je wilt en je bepaalt zelf het tempo. Je kunt dus ook stoppen wanneer je wilt.
Het is goed voor je gezondheid! Die top op eigen kracht halen, geeft ons voldoening. Ok, soms vloeken we als we omhoog zwoegen, maar er is altijd een beloning: die afdaling!
Op de fiets ga je terug naar de basis: eten, drinken, slapen. Geen stress meer, geen digitale afleiding en vooral geen gehaast.
6 uur (of langer) in de bus/auto/trein zitten.., dat is pas vermoeiend!
Het is de beste manier om mentaal uit te rusten. En fysiek ben je lekker bezig voor je lijf. Een nacht slapen en de vermoeidheid is weer weg en je kunt er weer tegenaan. En als het te zwaar is, stop je toch gewoon eerder? Het is een mindset; dan fiets je 10 kilometer minder ver, so what?
Poeh, die vraag is moeilijk te beantwoorden. We hebben van veel bestemmingen enorm genoten. We houden van rust en ruimte, natuur en bergen. Eigenlijk zijn we helemaal weg van Zuid-Amerika en met name Peru, Bolivia, Chili en Argentinië.
We zijn eerlijk gezegd niet zo van cultuur en bij mensen overnachten. Ons hart gaat sneller kloppen van enorme leegtes en ruige berggebieden.
We begonnen allebei met een Koga Worldtraveller, maar die hebben we snel de deur uit gedaan. Wisten wij veel… een vlinderstuur (wat moet je ermee?), slechte Mavic velgen (zijn ze gelukkig mee gestopt) en een slap frame. Nee, Koga teert al jaren op hun naam, maar is inmiddels wel ingehaald door andere merken.
De Koga ging de deur uit en vervingen we voor een Santos Travelmaster 2.6 met Shimano XT afmontage. Dijk van een fiets en heel wat mooie reizen mee gemaakt.
Toen Elmar ziek was geworden in China en een jaar moest revalideren, heb ik ‘m een Rohloff naaf cadeau gedaan om te vieren dat het weer goed zou komen.
Voor de wereldreis in 2013 stonden onze twee mooie Travelmasters 2.6 met Rohloff en Gates riemaandrijving klaar voor vertrek, toen Robbert (van Santos) ons een Travel Lite in bruikleen aanbood. 28inch, dat wilden we wel proberen!
Na 22.000 kilometer kwam de Pinion versnellingsbak in beeld en ruilden we onze fantastische Travel Lites in voor twee Travelmasters 2.9 met Pinion en Gates riemaandrijving. Buiten de kinderziektes van de Pinion, beviel mij de Travel Lite beter dan de 2.9.
Na ons grote avontuur hebben we de Santossen weer terug moeten geven helaas en kregen we in 2016 de Avaghon X29 aangeboden van Marco voor een mooie prijs. Hier fietsen we nu nog steeds mee. Afgemonteerd met Rohloff naaf, Gates riemaandrijving en Magura MT4 – MT5 schijfremmen.
Wij gebruiken al sinds 2005 Hilleberg tenten. Ooit begonnen we met de dwarsslaper Stalon GT. Deze tent nemen we nog wel eens mee in de kano.
De Stalon hebben we vervangen voor de lichtgewicht 4-seizoenen Nallo 3 GT, die we nog steeds overal mee naartoe nemen.
Op wereldreis wilden we iets meer comfort en namen we de Nammatj 3 GT mee. Wat een dijk van een tent! Dit is ons huis.
Om ook in de warmere maanden een geschikte tent mee te kunnen nemen, hebben we de Anjan 3 GT aan het assortiment toegevoegd. Een super 3-seizoenen tent die nu bijna standaard mee gaat op elke tocht.
Je ziet het, wij zijn weg van tunneltenten. Ooit een uitstapje gemaakt naar een Tipi tent, maar die hebben we snel de deur weer uit gedaan… wat een draak van een tent. Het staat leuk, maar je hebt er niks aan! Ach, iedereen doet wel eens wat raars in een vlaag van verstandsverbijstering…
Toen we op wereldreis gingen, zochten we een slaapzak die licht in gewicht is, klein op te bergen, duurzaam en vooral ook warm is. We kwamen uit op de slaapzakken van Cumulus uit Polen.
Het mooie aan Cumulus is, dat het de beste materialen gebruikt én dat je de slaapzak kunt customizen. Bovendien hebben ze een goede prijs-kwaliteit verhouding. We kochten de Teneqa 700 en ik liet bij de voeten (ik heb altijd koude voeten!) nog wat extra dons toevoegen. Deze zak heeft ons bij temperaturen van -20 graden op de Boliviaanse Altiplano nog net warm gehouden. Een heerlijke warme zak, niet te groot en niet te zwaar.
Voor de ‘gewone’ vakanties, is de Teneqa echter te dik/warm en daarom hebben we de Cumulus Lite Line 300 erbij gekocht. Onze standaard slaapzak.